Ahad, 17 Februari 2013

Mengapa bersedih teman.


Hidup ini tidak akan lari dari ujian.Baik dalam masalah keluarga ke masyarakat ke negara ke...Segalanya Allah akan uji.Ujian pula berbeza.setiap makhluk Allah tak semua sama ujian yang Allah berikan.kerana tidak semua orang mempunyai Iman yang sama.dan telah Allah berfirman didalam Al-Quran,

bermaksud 'Allah tidak akan memberati seseorang melainkan apa yang terdaya (dibuat)olehnya'.

Lihatlah,betapa kasihnya Allah terhadap hambaNya.Dia lebih mengetahui apa yang kita tidak tahu dan apa yang kita tidak mampu.Selain itu ada juga ayat Allah yang memberi penawar serta motivasi kepada hamba-hambaNya agar sentiasa istiqamah bersabar dalam setiap ujian.
Seperti telah dirakamkan di dalam surah al-Ankabuut ayat 2 yang...

bermaksud,'Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,"kami telah beriman,"dan mereka tidak di uji?

Cukup sahaja mendengar ayat ini,jiwa hambaNya terasa hidup dan kembali bersemangat untuk menempuhi ujianNya.Mereka akan sesal dengan keluhan mereka.

Bagi mereka yang menempuhi ujian dek kerana kemiskinan ketahuilah Allah tidak menjadikan dirimu selama2nya miskin dan Allah tidak menjadikan dirimu miskin dari setiap sudut,andai kamu kemiskinan harta tetapi Allah tidak menjadikan dirimu miskin jiwa.Dan sesungguhnya yang merasai nikmat ini adalah orang2 yang beriman bukan orang2 yang angkuh.

Pada mereka yang ditimpa ujian kesakitan ketahuilah kesakitanmu itu hanyalah untuk memadamkan dosa2mu.Apakah kamu berfikir Allah itu kejam untuk menyiksamu?Tidak! sama sekali malahan dialah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang yg  mengugurkan dosamu,untuk keuntungan kebahagian kamu diakhirat kelak.

Namun pada mereka yang ditimpa musibah dunia ketahuilah Allah itu sangat teramat menyayangimu.Musibah itu 'tanda' Allah rindu dengan pengaduanmu.Apakah kamu tidak rindu pada penciptamu?
Allah mahu kamu mencari dan mengadu padaNya.Jangan ada yang lain bagiNya,kerana sesungguhnya Allah itu lebih dekat dari apapun.
Cukup jelas didalam Al-Quran,firman Allah didalam Surah Qaf ayat 16 yang bermaksud “dan Kami lebih dekat daripadanya (manusia) berbanding urat leher(nya)”.Lihatlah kasihnya Allah terhadap hambaNya.Cuba kita tanya pada hati kita adakah masih wujud makhluk lain dihati kita  selain Allah?

Wahai saudaraku di dunia dan diakhirat sekalian,

Jadikan Ujian yang Allah timpakan kepadamu pada hari ini sebagai satu ‘signal’ kerana mungkin jadi Ujian itu tanda kasihNya dan mungkin juga Ujian itu tanda murkaNya.Ketahuilah sifat Allah itu Ar-Rahman dan Ar-Rahim.Dia tidak akan mensia-siakan hambaNya didunia ini.

Dan bagi orang2 yang beriman, ujian itu ada mungkin untuk mengangkat darjatmu disisi tatkala engkau mampu menghadapinya dengan kesabaran,dan bagi mereka si para maksiat mungkin juga tanda Allah ingin kamu itu kembali ke pangkal jalan,Allah mahu kamu mengisi dadamu dengan cahaya keimanan. :)

Indahnya hidup bertuhan dan lebih indah jika kita mengenal tuhan.Dan Amat Indah jika kita dipilih dapat melihat Tuhan.Allahu rabbi.

Kesimpulannya,Tiada manusia yang tidak ditimpa ujian.

Just Smile ^^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan